Programma | Mutatienummer omschrijving | Baat/Last | Exploitatie/ reserve | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
01 | Budget Slim Investeren alloceren naar de vier sporen | Last | Exploitatie | 5.505 | 6.371 | 7.893 | 8.213 |
01 | Samenvoegen stuurbudget Wmo en jeugd & Dekkeing mo btv A&I & Tijdelijke dekking bezetting flexpool | Last | Exploitatie | 1.604 | 2.853 | 2.765 | 3.180 |
01 | Structurele dekking ondersteuning Communicatie & Samenvoegen stuurbudget Wmo en jeugd & Originele begroting 2016 & Meicirculaire 2016; Wmo 2015 | Last | Exploitatie | -1.193 | -824 | -863 | -936 |
01 | Overheveling Algemene Reserve Sociaal van programma 2 naar programma 1 | Baat | Reserve | -250 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 01 | Jeugd en zorg | 5.666 | 8.400 | 9.795 | 10.457 | ||
02 | Actualisatie MPG 16.2 & Originele begroting 2016 & Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
02 | Deelname Sluis- en Haven Informatiepunt (SHIP) Noordzeekanaalgebied & Transformatie Maatschappelijk Domein & Originele begroting 2016 | Baat | Reserve | -346 | -346 | -113 | -25 |
02 | Begroting 2017 Baanstede & Originele begroting 2016 | Baat | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 02 | Werk, inkomen en economie | -346 | -346 | -113 | -25 | ||
03 | Actualisatie Investeringsfonds 15.2 | Last | Exploitatie | 0 | 91 | 211 | 0 |
03 | Actualisatie onttrekking reserve Cultuurcluster & Originele begroting 2016 & Loon-, prijs-, en subsidie-indexatie | Last | Exploitatie | 32 | 0 | 990 | 0 |
03 | Continuering bekostigingssystematiek rijksuitkering onderwijsachterstandenbeleid | Baat | Exploitatie | -4.268 | 0 | 0 | 0 |
03 | Continuering bekostigingssystematiek rijksuitkering onderwijsachterstandenbeleid | Last | Exploitatie | 4.268 | 0 | 0 | 0 |
03 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | -38 | -38 | 0 | 0 |
03 | Actualisering onttrekkingen reserve sport | Baat | Reserve | -264 | -328 | -348 | -364 |
03 | bestedingsplan 2017-2019 Wijkuitvoeringsprogramma Poelenburg | Baat | Reserve | -100 | -100 | -100 | 0 |
03 | Correctie onttrekking reserve Monumenten | Baat | Reserve | 0 | 0 | -990 | 0 |
03 | Actualisatie Investeringsfonds 16.1 & Originele begroting 2016 | Baat | Reserve | 0 | -91 | -211 | 0 |
Totaal 03 | Maatschappelijke voorzieningen | -370 | -466 | -448 | -364 | ||
04 | Actualisatie investeringsfonds 15.1 | Last | Exploitatie | 622 | 0 | 1.500 | 0 |
04 | Actualisatie kapitaalslasten | Last | Exploitatie | 56 | 86 | 492 | 753 |
04 | Actualisatie MPG 15.2 | Baat | Exploitatie | 3.304 | -1.222 | 492 | -20 |
04 | Actualisatie MPG 15.2 | Last | Exploitatie | -419 | 0 | -512 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 | Baat | Exploitatie | -1.018 | -926 | -754 | -314 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 | Last | Exploitatie | 68 | -3.336 | 208 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 | Last | Reserve | 5 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Exploitatie | -7.037 | -431 | -638 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Actualisatie MPG 16.1 | Last | Exploitatie | 9.233 | 4.785 | 851 | 1.650 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Reserve | -179 | -100 | -423 | -450 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Originele begroting 2016 & Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Reserve | -319 | -121 | -124 | -126 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Originele begroting 2016 & Actualisatie MPG 16.1 | Last | Exploitatie | 18.126 | 26.099 | 4.442 | 2.145 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Originele begroting 2016 & Actualisatie MPG 16.1 | Last | Reserve | 966 | 186 | 1.238 | 540 |
04 | Originele begroting 2014-2017 en wijziging MPG 15.1 | Last | Exploitatie | 32 | 4.329 | 2.094 | 1.600 |
04 | Originele begroting 2014-2017, wijziging MPG 15.1 en verlagen rekenrente van 4,0% naar 3,5%. | Last | Exploitatie | -2.797 | -13.313 | 12.250 | 3.175 |
04 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Exploitatie | -6.368 | -5.219 | -1.415 | -771 |
04 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | -632 | -10 | -10 | -10 |
04 | Originele begroting 2016-2019 | Last | Exploitatie | -464 | -86 | -788 | -90 |
04 | Overzetten beleidsbudgetten gebiedsontwikkeling naar nieuw dienstproduct | Last | Exploitatie | 1.315 | 1.368 | 618 | 599 |
04 | Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | Originele begroting 2016 & Actualisatie MPG 16.1 | Last | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 | Baat | Reserve | -276 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 | Last | Reserve | 18 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie onttrekking reserve Cultuurcluster | Baat | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie Investeringsfonds 16.1 | Baat | Reserve | 0 | 0 | -1.500 | 0 |
04 | Actualisatie Investeringsfonds 16.1 & Originele begroting 2016 | Baat | Reserve | -400 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie Investeringsfonds 16.1 & Originele begroting 2016 | Last | Reserve | 200 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Herschikking bedragen binnen structuur grondzaken | Baat | Reserve | -3.570 | 0 | 0 | 0 |
04 | Actualisatie MPG 16.2 & Herschikking bedragen binnen structuur grondzaken & Actualisatie MPG 16.1 | Baat | Reserve | -1.988 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 04 | Ruimtelijke- en gebiedsontwikkeling | 8.477 | 12.089 | 18.021 | 8.682 | ||
05 | Grondstoffenplan 2017 -2019 & Originele Begroting 2016 | Baat | Exploitatie | -729 | -708 | -518 | -2 |
05 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | -2.724 | -2.585 | -2.376 | -2.421 |
05 | Originele begroting 2016 & Meicirculaire gemeentefonds 2016 | Last | Reserve | 3.182 | 2.743 | 2.480 | 2.436 |
Totaal 05 | Milieu- en duurzaamheid | -270 | -550 | -415 | 13 | ||
06 | Actualisatie kapitaalslasten & Herberekening kapitaallasten | Last | Exploitatie | 0 | 171 | 342 | 513 |
06 | Actualisatie kapitaalslasten & Herberekening kapitaallasten & Lage rente | Last | Exploitatie | 0 | 103 | 200 | 292 |
06 | Herverdeling budgetten naar nieuwe afdelingen nav reorg OR Product riool & Actualisatie kapitaallasten | Last | Exploitatie | 1.386 | 810 | 476 | 749 |
06 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 | Originele begroting 2016-2019 | Last | Exploitatie | 1.511 | 1.865 | 2.377 | 2.452 |
06 | Tarief rioolheffing | Baat | Exploitatie | 449 | 697 | 928 | 1.263 |
06 | Bijstelling onttrekking reserve Openbare Ruimte | Baat | Reserve | -325 | -325 | -325 | -325 |
Totaal 06 | Beheer buitenruimte | 3.020 | 3.321 | 3.997 | 4.944 | ||
07 | Originele begroting 2014-2017 | Last | Exploitatie | -355 | -526 | -690 | -690 |
Totaal 07 | Veiligheid en handhaving | -355 | -526 | -690 | -690 | ||
08 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | -639 | -1.449 | -510 | -510 |
08 | Originele begroting 2016-2019 | Last | Reserve | 175 | 175 | 175 | 175 |
08 | Administratieve wijziging reserve Nieuw Stadhuis | Baat | Reserve | 0 | -93 | 0 | 0 |
08 | Administratieve wijziging reserve Nieuw Stadhuis | Last | Reserve | 2.118 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 08 | Burger en Bestuur | 1.654 | -1.367 | -335 | -335 | ||
09 | Originele begroting 2016-2019 | Baat | Reserve | -2.529 | -2.876 | 0 | 0 |
09 | Verlagen rekenrente van 4,0% naar 3,5% en rente effect afboeking Inverdan | Last | Exploitatie | -3.002 | -5.492 | -8.570 | -9.563 |
09 | Actualisatie Investeringsfonds 16.1 & Originele begroting 2016 | Last | Reserve | 2.868 | 2.926 | 11.026 | 3.014 |
09 | Vorming reserve Transformatiefonds | Last | Reserve | 9.520 | 9.410 | 9.095 | 8.780 |
09 | Incidenteel oplossen tekort begroting 2019 | Last | Reserve | 0 | 0 | 977 | 0 |
09 | Egaliseren saldo begroting 2017 | Baat | Reserve | -985 | 0 | 0 | 0 |
09 | Egaliseren saldi begroting 2018-2020 | Last | Reserve | 0 | 1.861 | 1.479 | 552 |
Totaal 09 | Financiën | 5.871 | 5.829 | 14.007 | 2.782 | ||
Totaal incidentele baten | -31.232 | -16.271 | -8.935 | -4.075 | |||
Totaal incidentele lasten | 54.578 | 42.656 | 52.756 | 29.540 | |||
Eindtotaal | 23.346 | 26.385 | 43.821 | 25.465 |
Voor alle jaren in het overzicht geldt dat de incidentele baten kleiner zijn dan de incidentele lasten.
Daar kan uit worden geconcludeerd dat per saldo de structurele lasten niet met incidentele baten worden gedekt.
Toelichting
Indien de structurele lasten worden gedekt door de structurele baten is er sprake van 'materieel' begrotingsevenwicht. Voor het maken van het onderscheid tussen incidentele en structurele baten en lasten hanteren wij conform de kaders van het BBV en van de Provincie Noord-Holland de volgende regels:
- Incidentele baten en lasten zijn baten en lasten die onder ongewijzigd beleid en omstandigheden voor maximaal drie jaar vaststaan. Rijksbijdragen, subsidies en projecten die langer dan 3 jaar lopen maar waar vooraf van bekend is dat die bijdrage, subsidie of het project op termijn stopt, worden als incidenteel beschouwd.
- Het verschil tussen de jaarschijven bedraagt minimaal € 100.000.
- Toevoegingen en onttrekking aan reserves en voorzieningen worden altijd als incidenteel beschouwd, tenzij het (onder voorwaarde) om financieringsreserves en dekkingsreserves gaat of onttrekkingen uit de daartoe toereikende (bestemmings)reserves voor minimaal 3 jaar met als doel structurele kosten te dekken.
- Indien bestaand structureel beleid, niet zijnde een tijdelijke geldstroom, binnen drie jaar een wijziging ondergaat dan worden de daarmee samenhangende baten en lasten in het begrotingsjaar niet als incidenteel aangemerkt.